Hoe helpen we leerlingen op middelbare scholen om zich mentaal beter te voelen?

Jeugdarts en arts M+G Sanne de Kreij illustreert de rol van de jeugdarts als verbinder. Ze vertelt over haar werk op middelbare scholen en een pilot om leerlingen te helpen zich mentaal beter te voelen.

Pilot

Het aantal leerlingen dat jeugdhulp nodig heeft groeit. Met een pilot in Hardenberg willen de gemeente, voortgezet onderwijs en JGZ kijken hoe dit anders en meer preventief kan. Via de pilot krijgen medewerkers op school extra uren om laagdrempelig met leerlingen te spreken die kampen met klachten rondom angst en depressiviteit. Sanne ondersteunt deze medewerkers. Daarnaast spreekt ze leerlingen die naar haar worden verwezen.

Normaliseren

De pilot focust op normaliseren binnen de schoolcontext, iets wat goed aansluit bij Sanne. “Ik dacht: het kan toch niet zo zijn dat al die kinderen ‘iets’ hebben, zoals een psychische classificatie. Ik vind dat we verschillen moeten omarmen, we hebben rustige en drukke mensen nodig en soms verdrietige of boze mensen. Ik merk dat we dit als samenleving steeds moeilijker vinden. Binnen de pilot kijken we: waar loopt de jongere in deze context tegenaan en hoe kunnen wij helpen? Als school vervolgens iets aanpast, kan dit ook andere leerlingen helpen.”

Sanne merkt dat we het luisteren naar jongeren niet moeten onderschatten. “Ik gun elke jongere die ergens mee zit om ergens terecht te kunnen. En dat die persoon even de tijd neemt om de luisteren, zonder oordeel, aannames en angst niet bekwaam te zijn. De jongere zoekt iemand uit, dat kan iedereen zijn, ook bijvoorbeeld de conciërge. Dit draag ik uit in mijn dagelijkse contacten.”

Verbinder

Als verbinder overlegt Sanne bijvoorbeeld met de mentor op school, de huisarts, medisch specialisten, de jeugd-ggz en het sociaal wijkteam over individuele leerlingen. Ze probeert bij gesprekken te kijken naar waar gedrag vandaan komt. “Je kunt iemand beter helpen als je het verhaal kent.”

Ook helpt ze bij het informeren van de gemeente over de pilot, die ieder half jaar beslist of er geld is om door te gaan.”

Sanne is gegroeid in het verbinden. “Ik heb geleerd dat dingen tijd kosten, het moet vaak over meerdere schijven, de wethouder moet bijvoorbeeld de gemeenteraad meekrijgen. Ook heb je te maken met wisselingen van mensen. Ik heb gemerkt dat mijn enthousiasme helpt om mensen mee te krijgen en dat ik als jeugdarts een goede schakel kan zijn.”

Haar advies aan jeugdartsen is dan ook: onderschat jezelf en je rol als verbinder niet. “Als jeugdarts heb je veel kennis en overal lijntjes, we komen overal, weten hoe de gemeente in elkaar zit en we kennen de medische wereld en de verhalen uit de spreekkamer. We kunnen hierdoor goed adviseren.”

Pilot gaat door als project

In 2023 is besloten om als project verder te gaan op alle scholen in Hardenberg en Ommen onder de naam ‘Jongeren in balans (JIB)’. “De kracht zit in de verbinding; dat we dit samen met scholen, gemeente en JGZ doen.”

Links

Evaluatie pilot angst en depressie

Verhalenbundel

Dit project (project 3) is onderdeel van meerdere projecten van RKJ IJsselland.

 

Naar overzicht voorbeelden