1e fase (profielopleiding)
Het curriculum van de 1e fase opleiding tot jeugdarts ziet er als volgt uit:
- Er zijn 2 opleidingsperiodes JGZ en verspreid over de opleiding volg je drie stages van ieder van 3 maanden.
- Je start met een opleidingsperiode van negen maanden. Je gaat aan de slag binnen een opleidingsinstelling, zoals een GGD of een instelling voor de jeugdgezondheidszorg.
- Daarna volgt een stage van drie maanden waarin je de verbreding in de M+G zoekt
- De tweede opleidingsperiode JGZ van zes maanden volgt daarna. Deze kan bij de opleidingsinstelling zijn waar je je eerste opleidingsperiode volgde of een andere opleidingsinstelling zijn die door het opleidingsinstituut wordt toegewezen. Dit gebeurt in overleg.
- Bij de volgende stage van drie maanden richt jij je vanuit een JGZ standplaats op een gezondheidsthema en een samenwerkingspartner in de klinische setting.
- De keuzestage op basis van je individuele opleidingsplan is aan het eind van je opleiding.
Gedurende de hele 1e fase volg je gemiddeld een dag per week cursorisch onderwijs bij TNO of NSPOH. Je krijgt les over verschillende aspecten van de ontwikkeling van kinderen, opvoeding en gezondheidsproblemen. Maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en communiceren met pubers. Naast het profielonderwijs volg je keuzeonderwijs (op basis van je individuele opleidingsplan) en sociaalgeneeskundig onderwijs (gericht op verbreding binnen de public health).
De opleiding tot jeugdarts is duaal ingestoken: theoretisch en vooral ook praktijkgericht. Je krijgt opdrachten die je toepast in je dagelijkse werk bij je opleidingsinstelling.
De 2e fase van de opleiding tot arts M+G is profieloverstijgend en leidt op tot specialist. Deze fase is gericht op beleid, management en wetenschappelijk onderzoek. Voorwaarde voor toelating tot de 2e fase is afronding van een van de 1e fase profielopleidingen binnen de arts M+G opleidingen. Na afronding van de 2e fase volgt een registratie als arts M+G in het BIG-register.
Curriculum
De 2e fase is, net als de profielfase, een duale opleiding. Het cursorische onderwijs en de praktijkopleiding zijn nauw met elkaar verweven. Zo hebben de meeste modules, tijdens het cursorisch onderwijs, opdrachten in de praktijk worden uitgevoerd. Je voert tijdens de 2e fase een wetenschappelijk onderzoek uit. De begeleiding hiervan wordt in de meeste gevallendoor de universiteiten uitgevoerd. Over het curriculum van de 2e fase vind je meer informatie op de website van de NSPOH.
Cursorisch onderwijs
Je volgt – gemiddeld één dag in de week – cursorisch onderwijs bij NSPOH. Een belangrijk onderdeel hiervan is onderzoeksscholing. Daarnaast volg je modules over bijvoorbeeld strategie en beleid in de publieke gezondheidszorg, projectmanagement en integraal vernieuwen in de publieke gezondheidszorg. Meer weten over wat je doet als arts M+G? Klik dan hier.