Een 16-jarige jongen die zijn bril niet wil dragen

Jeugdarts Lara Stokman illustreert de rol van de jeugdarts als medicus. Door vroegsignalering wordt voorkomen dat gezondheidsproblemen ontstaan of verergeren. Ze vertelt over een 16-jarige jongen die zijn bril niet wil dragen.

👉 Bij deze jongen merken de jeugdarts en de school dat hij met zijn bril nog steeds niet goed ziet.

👉 Er is veel moeite gedaan om hem te motiveren naar de oogarts te gaan voor verder onderzoek.

👉 Goede samenwerking van de jeugdarts met school en laagdrempelige en regelmatige mogelijkheid om de jongen (op school) te zien zorgen ervoor dat vroegsignalering goed verloopt.

Naar de opticien

Lara Stokman: “Ik zag een 16-jarige jongen die gevlucht was uit Jemen en sinds een paar maanden op een school voor speciaal onderwijs zat. Tijdens het onderzoek vertelt hij een bril te hebben, maar deze niet te dragen. Hij vindt dat niet fijn en kan er niet goed mee zien.” Lara adviseert hem naar de opticien te gaan voor een nieuwe oogmeting.

Later hoort ze van de zorgcoördinator van school dat deze jongen leerproblemen heeft, omdat hij slecht in de verte ziet. Stokman haalt hem uit de klas. De leerkracht is inmiddels met hem naar de opticien geweest, omdat hij zelf steeds niet ging. Hij heeft een zeer slechte visus (gezichtsscherpte) en daarom een verwijsbrief voor de oogarts. Daar had hij nog geen afspraak gemaakt, omdat hij een bril niet mooi vindt. “Ik heb hem gemotiveerd toch te gaan en een digitale verwijzing gemaakt, zodat de poli oogheelkunde hem zou bellen voor een afspraak.”

Oogarts

Er wordt een afspraak gemaakt, maar de jongen komt niet. “Ik hoorde van zijn voogd dat hij niet wilde gaan, omdat hij zei geen problemen te hebben met zijn zicht. Uit het visusonderzoek bij mij bleek wel degelijk dat hij slecht kon zien en hebben zijn voogd en pleegmoeder hem alsnog gemotiveerd en zijn meegegaan naar de afspraak.”

Bij de oogarts blijkt er geen afwijking aan zijn ogen te zijn die zijn slechte zicht verklaart. Waarschijnlijk is er sprake van visusproblemen door hersenletsel, bij doorgemaakt hoofdtrauma in Jemen. Hij is voor begeleiding doorverwezen naar Visio, dat ondersteuning biedt aan blinden en slechtzienden.

Visio

Helaas is er voor het type visusprobleem van deze jongen geen behandeling mogelijk, maar Visio kan wel begeleiding bieden aan kinderen met een visuele beperking en helpen om zo goed mogelijk deel te kunnen nemen aan regulier onderwijs. Visio geeft bijvoorbeeld adviezen aan school over een geschikte lesomgeving, het aanpassen van lesmateriaal en ondersteuning bij het gebruik van hulpmiddelen. Zo kan deze jongen zich met zijn visuele beperking zo optimaal mogelijk ontwikkelen.

Naar overzicht voorbeelden